czwartek, 18 października 2012

Knut Hamsun "Błogosławieństwo ziemi"


Po książkę Knuta Hamsuna pt. "Błogosławieństwo ziemi"  sięgałam kilka razy. Nie zachęcał  mnie jednak tytuł. Po wypożyczeniu – z braku innych książek, zabrałam się za lekturę. I wsiąkłam. Co było w tej książce, że tak dobrze mi się ją czytało? Pochwała zwykłego życia - pełnego trudów, codziennych zmagań. Bohater – silny mężczyzna, pełen wiary w związek natury z człowiekiem. Według niego to właśnie natura i  cykl pór roku narzuca kierunek życia.
Autor za „Błogosławieństwo ziemi” otrzymał w 1920 r. Knut Hamsun po wybuchu II wojny światowej opowiedział się po stronie nazistów i kolaboracyjnego rządu V. Quislinga. W 1943 r. podarował noblowski medal ministrowi nazistowskiej propagandy Josefowi Goebbelsowi. W 1947 r. został osądzony i ukarany konfiskatą majątku.
  Słownik pisarzy świata. Red. J.Maślanka. Kraków, 2008, s. 355.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz